Czy auto może ostrzec kierowcę o zagrożeniu, ale w czasie rzeczywistym? Jeszcze nie, ale wkrótce będzie mogło
Koncern Stellantis wziął udział w testach na żywo prowadzonych przez stowarzyszenie 5G Automotive Association (5GAA) w Blacksburgu w stanie Wirginia, dotyczących sieci komórkowej 5G i technologii multi-access edge computing (MEC). Podczas testowania na żywo nowej koncepcji bezpieczeństwa kierowców i pieszych przetestowano nową technologię roamingu w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Uczynienie dróg bezpieczniejszymi dla kierowców i pieszych jest najważniejszym celem rozwoju tych technologii nowej generacji – powiedział Ned Curic, dyrektor ds. technologii w Stellantis. – Jeep Wrangler 4xe plug-in hybrid jest idealnym samochodem do takich testów na żywo, wyposażonym w technologie vehicle-to-everything (V2X) i alarm bezpieczeństwa kierowcy. Wraz z 5GAA współpracujemy z liderami branży na całym świecie, aby utorować drogę autonomicznym technologiom, na których zyskają nasze produkty, a co za tym idzie, nasi klienci.
Szybka łączność bezprzewodowa
Stellantis uczestniczy w licznych inicjatywach na całym świecie, m.in. w podobnym programie testowym w Turynie, we Włoszech, w celu oceny technologii 5G i możliwości zarządzania dużymi ilościami danych, w tym wymiarowania i konfiguracji mocy obliczeniowej w samochodzie. Szybka łączność bezprzewodowa jest kluczowym elementem umożliwiającym zwiększenie poziomu autonomii samochodów oraz rozwój usług połączonych i technologii mobilności w przyszłości.
Auto komunikuje się ze światem
Dzięki zamontowanym urządzeniom testowym, Jeep Wrangler 4xe plug-in hybrid może przekazywać informacje o swojej lokalizacji do otaczającej infrastruktury w celu ostrzegania pieszych lub innych pojazdów oraz odbierania alarmów z sieci komórkowej.
Połączony samochód koncepcyjny 5GAA wykorzystuje kamery i czujniki infrastruktury do zbierania szczegółowych danych uzupełniających informacje, które pojazd może „zdobyć" dzięki własnym czujnikom. Samochód koncepcyjny 5GAA, dzięki łączności 5G i technologii MEC może szybko podejmować decyzje w miejscu, gdzie dane są gromadzone, np. na skrzyżowaniu, aby ostrzegać pieszych i pojazdy o potencjalnych zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wśród partnerów 5GAA uczestniczących w programie testowym w Wirginii znaleźli się: Intel, Verizon, American Tower, CapGemini, Telus, Harman, Virginia Tech Transportation Institute oraz Departament Transportu stanu Wirginia.